Het proces of: de kinderen van de schoenmaker

“Haastige spoed is zelden goed”, luidt een bekend spreekwoord. Dat geldt voor oversteken – voor je ‘t weet lig je onder een auto – maar dat geldt ook voor de inrichting van recruitmentprocessen. Zo bleek tenminste maar toen ik van de week aanliep tegen de zoveelste aanbieder van werving en selectie die een kansje waagt in deze aantrekkende arbeidsmarkt (uit piëteit zal ik niet zeggen welke aanbieder het is).

Op de homepage staat een verwijzing naar vacatures, waaronder één voor arbeidsmarktstrateeg. Dat soort dingen trekt natuurlijk mijn aandacht. Doorklikken dus. Waarna ik in de afgebeelde ‘vacaturebeschrijving’ kom. Hè? Nou, dat is niet bepaald informatief… Maarre, ga ik nu bellen? Kom ik morgen terug om te kijken of het dan beter is? Zeker weten van niet. Ik peins er zelfs niet over om op ‘Apply Now’ te klikken. Dus wat is de les?

De belangrijkste factor bij de vraag of een arbeidsmarktcampagne slaagt of jammerlijk faalt, is de manier waarop je de achterliggende processen hebt georganiseerd. Maar dat is de eerste stap: als je dat hebt gedaan – je hebt er over nagedacht, alles beschreven, een recruitmentsysteem aangeschaft, mensen aangesteld – dan lijkt mij dat de boel eerst moet werken, voordat je het de wereld in stuurt. En het lijkt me ook dat je dat eerst even uittest en allerlei lanceringen voorlopig achterwege laat als het nog niet werkt.

Organisatie, organisatie

Via dit blog en op nog ontelbare andere manieren houd ik altijd iedereen voor: een mooie employer-brandingstrategie is fijn, een goede website is onmisbaar en van een recruitmentsysteem kun je veel plezier hebben, maar teveel haast is funest. Zorg dus dat je de zaak op orde hebt.

Dat een willekeurige organisatie hier soms steken laat vallen is tot op zekere hoogte begrijpelijk. Maar als je als organisatie die nogal wat pretendeert op het gebied van werving en recruitment dit soort blunders begaat, is dat buitengewoon stom. En al helemaal als de met veel bombarie op de homepage aangekondigde ‘quickscan’ nog niet eens af blijkt te zijn en de button “Klik hier voor de Gratis Recruitment Quickscan” de gebruiker in een eindeloze lus brengt.

De kinderen van de schoenmaker lopen weer eens op versleten zolen.

Een gedachte over “Het proces of: de kinderen van de schoenmaker”

Reacties zijn gesloten.