Hoe recruiters sociale media gebruiken

Dat sociale media in een razende vaart een rol hebben gekregen bij recruitment, is een ontzettende open deur. Sterker nog, dat is niet eens een deur. En er wordt veel ‘onderzoek’ naar gedaan. Maar wat in onderstaande infographic dan interessant is, is dat bijna de helft van de recruiters – 47% – kandidaten al screent in de allereerste fase (na ontvangst van de sollicitatie). Dat lijkt me bij 200 sollicitanten toch een ondoenbare klus. Als een online profiel duidelijkheid geeft over de persoonlijkheid van de kandidaat en de mate waarin hij of zij binnen de organisatie past, is dat voor ruim eenderde reden om voor die kandidaat te kiezen. Aan de andere kant: de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen na check van hun profiel is: liegen over kwalificaties. Nu is liegen nooit verstandig, maar in dit geval zou het wel heel onnozel zijn en het doet me erg denken aan wat Eric Schmidt ooit zei: “Als je niet wilt dat mensen iets van je te weten komen, moet je het om te beginnen niet doen”.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Wat ligt alles toch op straat, tegenwoordig.

2 gedachten over “Hoe recruiters sociale media gebruiken”

  1. Dat zou interessant zijn, ja! Meestal wordt dit onderwerp benaderd vanuit de werkgever, leuk om te bekijken wat het aan kandidaatkant betekent.

  2. @Annemarie,
    Terecht opgemerkt: ik denk dat je bij het 49% verhaal een flink pak zout mag gebruiken. Het screenen op social media wel interessant en relevant is, maar niet in plaats van een CV en een goed interview. M.i. is een beter uitgangspunt om social media te gebruiken in de fase van de referentiecheck.

    Daarbij: met het toevoegen van leuke, maar vaak irrelevante informatie aan een kandidaatprofiel/selectiedossier verhoog je nog niet per se de selectiekwaliteit. Ik vind het altijd leuk om te ontdekken dat een kandidaat in een bandje speelt (net als ikzelf). Maar dat betekent nog niet dat hij/zij daadwerkelijk beter op de job past.

    Misschien kent 1 van de lezer onderzoek die uitspraken doet over de impact van social media op selectiekwaliteit?

Reacties zijn gesloten.