Weg met de recruitmentsite!

“The cyber world has shifted”, zegt dit artikel op Recruiter.com. De multi-channelaanpak heeft ervoor gezorgd dat het centrum van het digitale universum is verschoven van de website naar de klant. Niet langer is de website de ‘hub’ van de online strategie, maar slechts één van de verschillende platforms waarop employer branding en recruitment plaatsvinden.

Zo’n multi-channelaanpak kan zich ook uitstrekken tot de ‘echte’ wereld, met soms vernieuwende vormen van ‘integratie’ van online en offline. Zoals in dit – niet-recruitment – voorbeeld van C&A in Brazilië, dat het aantal Facebook-likes van een bepaald kledingstuk laat zien op de hanger. Maar ook als we alleen naar het online deel kijken, dan mag wel duidelijk zijn dat er veel veranderd is.

Daar zijn waar je potentiële medewerker of je gedroomde kandidaat is, dat is het parool. Met relevante en aantrekkelijke ‘content’, tegenwoordig vooral veel beeldmateriaal: foto’s, video. Waar interactie mogelijk is, waar we relaties en dialogen aangaan. En dat kan op veel, veel plaatsen en op ontelbaar veel manieren – variërend van LinkedIn careerpages tot boards met ‘Wat trek ik aan naar een sollicitatiegesprek’ op Pinterest. En in het ideale geval allemaal vanuit één en hetzelfde vertrekpunt – het brand, de boodschap, de ’employer story’, de positionering en de proposities.

Digitale marteling

Dat kan op een hel uitlopen. Zeker in deze tijd, waar de budgetten krap zijn en de bezetting minimaal, is het maar de vraag of je in de gelegenheid bent om al die platforms bij te houden. En los daarvan: veel recruitmentsites zijn meer dan alleen een etalage voor employer of job branding of een bak met vacatures; de meeste bevatten aan de achterkant een ATS dat de sollicitaties afhandelt. De site is daarmee niet alleen uithangbord, maar ook bedrijfsmiddel. Waar organisaties over het algemeen zeer tevreden over zijn, zoals ook blijkt uit het onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand: de recruitmentsite staat nog steeds op de eerste plaats als het meest gebruikte en als meest effectief geziene middel. Dat wil niet zeggen dat zo’n site – en de wijze waarop de sollicitatie er wordt afgehandeld – niet aan een paar eisen moet voldoen. Als het zoeken naar informatie of het reageren op een vacature meer weg heeft van digitale marteling dan van een klantvriendelijke transactie, dan is dat vragen om moeilijkheden. Maar een plek waar je zelf ‘baas’ bent over de informatie en zelf kunt sturen hoe je recruitmentproces verloopt, is nog altijd goud waard.

Voorlopig kunnen we dus nog niet zonder de recruitmentsite.

2 gedachten over “Weg met de recruitmentsite!”

  1. We zullen zien, maar we moeten de komende tijd inderdaad meer, anders en misschien ook wel beter nadenken over de totale info- en communicatiestructuur.

  2. Klopt, voorlopig kunnen we nog niet zonder de recruitmentsite maar dat kan heel snel veranderen omdat men vaker opstart met Facebook (of ander sociaal medium) alvorens men het WWW op gaat.
    Bovendien bezoekt men het internet ook steeds vaker met een mobiel device, afgelopen jaar is het verkeer weer verdubbeld, en dan kan een recruitmentsite snel hopeloos ouderwets zijn (of zoals vaak ontoegankelijk).

    Met de recruitmentsite dek je alleen het web (WWW) af. Het internetverkeer bestaat echter vandaag de dag ook voor een belangrijk deel uit gesloten netwerken (zoals Facebook en LinkedIn) en Mobiele Apps. Als je alleen informatie op je recruitmentsite plaatst bereik je steeds meer mensen niet.

Reacties zijn gesloten.