Hoe breng ik mijn employer brand om zeep?

Steeds vaker wordt de vraag gesteld: is employer branding nog wel nodig? In deze tijd, waar honderdduizenden werklozen vechten om een handjevol banen, waar recruiters vaak niet eens meer reageren op een sollicitatie omdat ze zijn verzopen in het aantal reacties, waar ontslagen aan de orde van de dag zijn? Is dát een tijd om de wereld te vertellen wat een fantastische werkgever je bent?

employer brand om zeep

Ik denk dat we het antwoord allemaal wel weten: nee! Van een employer brand heb je in deze tijd alleen maar last! Het is daarom de hoogste tijd dat we het om zeep helpen. Dat lijkt misschien lastig. Maar met de volgende vier tips is de klus zo geklaard.

Communiceer zo slecht mogelijk

Begin ermee om een profiel van de organisatie te bouwen dat totáál anders is dan het echte verhaal. Schrijf vervolgens zo veel mogelijk slordige en onvolledige vacatureteksten. Een vage taakomschrijving – of beter nog: helemaal geen taakomschrijving – kan daarbij goede diensten bewijzen. Gebruik bij voorkeur taal die discrimineert: spreek constant over ‘hij’, maak duidelijk dat iedereen die meer wil verdienen dan het minimumloon of ouder is dan 24 niet welkom is. Vertel verder allerlei leugentjes om bestwil om kandidaten over de streep te trekken. Ze komen er vanzelf achter dat er niks van klopt.

Lever de allerslechtste service

In de service die je biedt zitten gouden mogelijkheden. Ten eerste: wees vaag over de vraag hoe er überhaupt bij je gesolliciteerd kan worden. Bouw een sollicitatieproces dat uit minstens tien stappen bestaat en vraag regelmatig naar de bekende weg. Negeer van sommige kandidaten hun reactie geheel. Ten tweede: als er dan toch iemand vasthoudend genoeg is en op gesprek komt, laat ze dan minstens twintig minuten wachten voor hun interview. Of voer een interview ‘s buiten kantoor. Ze hoeven echt niet te weten hoe het er bij je uitziet.

Creëer zoveel mogelijk chaos

Kandidaten weten graag waar ze aan toe zijn. Daar kun je goed gebruik van maken. Om kandidaten in verwarring te brengen, helpt het om te beginnen als je ergens onvindbaar op een verlopen bedrijfsterrein gevestigd bent en ze geen routebeschrijving stuurt. Een chaotische eerste indruk is gegarandeerd als niemand weet wie de sollicitant is of wat hij/zij komt doen en er paniekerig heen en weer gebeld kan worden. “Hoe was uw naam ook alweer? Appel? Peer?” “Nee, Van den Boogaard.” Houd bij voorkeur zo ongestructureerd mogelijke en inconsistente interviews, waarin je alle beloften uit de vacaturetekst – die je toch nooit waar had kunnen maken – herroept.

Vertoon horkengedrag

Gebruik de kandidaten voor het krijgen van gratis advies en ideeën. Laat ze cases uitwerken, voorstellen doen, plannen schrijven. Voer die ideeën zonder overleg – en zonder schadeloosstelling – in. Praat zo negatief mogelijk over potentiële collega’s en ex-medewerkers. Wat ook erg goed werkt: zorg dat je altijd in vergadering zit als een kandidaat belt en verschuil je vervolgens achter email. Reageer nooit, herhaal: nooit op vragen die gesteld worden, ook niet op Twitter.

Op deze manier is het mogelijk om al het positieve dat misschien over je organisatie gezegd wordt, effectief de nek om te draaien. En de huidige techniek maakt het gemakkelijker dan ooit. Vroeger kwam reputatie te voet en ging te paard. Tegenwoordig geldt: met de snelheid van het licht over moderne glasvezels. Het is echt een fluitje van een cent.

Een gedachte over “Hoe breng ik mijn employer brand om zeep?”

Reacties zijn gesloten.