Recruitment en employer branding : de vijf basics

In een bedrijf met 20 medewerkers lopen gemiddeld vijf mensen rond waar de baas niet blij mee is. In grotere bedrijven is het aantal miskleunen nog hoger: als ergens 30 mensen werken, zijn er daaronder gemiddeld tien waar de baas het liefst vanaf wil.

recruitment en mismatch

Deze wijsheid komt uit een enquête onder ruim 600 ondernemers en directeur-grootaandeelhouders uit het midden- en kleinbedrijf. Geen idee hoe representatief het allemaal is, maar mocht het waar zijn, dan is er bij heel wat selectieprocedures dus iets flink verkeerd gegaan. Wat jammer is, want wie vijf eenvoudige zaken op orde weet te krijgen, verlaagt de kans op mismatches aanzienlijk.

Vijf zaken die de basis vormen van employer branding en recruitment. En nee, ik heb het daarbij niet over allerlei moois als employer stories, fancy vacaturefilmpjes, tot op de bodem uitgeplozen EVP’s, escape rooms, fantastische social-media-accounts, hogeschool-boolean-search of wat voor geavanceerde recruitmentzaken dan ook. Dit zijn vijf dingen die elke organisatie – groot of klein – met relatief weinig inspanning voor elkaar kan krijgen en waar je heel veel plezier van kunt hebben.

De vijf basics van recruitment

Welke dingen zijn dat? Hier komen ze:

  • Een website met goede en eerlijke informatie
  • Persoonlijke verhalen van medewerkers
  • Vacatureteksten die een functie aantrekkelijk beschrijven
  • Een béétje aandacht voor het recruitmentproces
  • Een persoon die het wat kan schelen

Voor 80% van de organisaties zijn deze vijf basics even zovele quick wins

Website

Veel websites bevatten nog altijd teksten als ‘uitdagend werk in een complexe omgeving’ en andere nietszeggende taalvulmiddelen (die soms niet eens waar zijn). Terwijl de geïnteresseerde kandidaat vooral zoekt naar informatie over werktijden, de inrichting van het kantoor of secundaire arbeidsvoorwaarden. Of over doelen, ambities en werkcultuur. (Te) vaak leren sollicitanten dus niets en wordt een kans voor open doel gemist om mensen de organisatie ‘in te zuigen’.

Verhalen

Medewerkers zijn het beste vehikel om de ‘energie’ in een organisatie over te dragen. Hun persoonlijke verhaal kan een overtuigende illustratie zijn van wat het betekent om ergens te werken, waarom en hoe. Eén verhaal zegt meer dan tien statements en met een foto of filmpje erbij krijgt de organisatie meteen een ‘smoel’. Testimonials zijn een tweede kans voor open doel en een mogelijkheid die dus niet gemist mag worden.

Vacatureteksten

We hoeven niet allemaal literaire talenten te zijn om een behoorlijke vacaturetekst te schrijven. Het volgen van een paar eenvoudige (taal)regels, gekoppeld aan het vermogen om een verhaal van ‘de andere kant’ te bekijken en een heel klein beetje lef zijn al voldoende. Het is mij echt een compleet raadsel waarom zo’n groot deel van recruitend Nederland dit maar niet in de vingers lijkt te krijgen. Hier hoef je de bal niet eens meer in het doel te schieten, hij ligt er al in.

Recruitmentproces

Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet. Wie zichzelf kijken vanaf ‘de andere kant’ heeft aangeleerd, kan zich ook voorstellen hoe een sollicitant zich voelt. Het enige dat vervolgens nodig is, is aandacht. Je realiseren dat het om mensen gaat en niet om bureaustoelen. In dit geval: altijd snel en inhoudelijk reageren, sollicitanten op de hoogte houden van de voortgang, een vriendelijke toon in de correspondentie en geen lulverhalen ophangen. Nooit meer iets laten horen is uit den boze. Dat is het in grote lijnen wel.

Persoon

Nu gaan dingen allemaal natuurlijk niet vanzelf. Het is daarom erg prettig als er binnen de organisatie iemand is die zich het onderwerp aantrekt en zich ermee bezig wil houden. Bij kleine organisaties vraagt dat bij lange na geen volledige werkweek. Belangstelling, een bepaalde mate van initiatief en een zekere flair zijn voldoende (dat laatste vooral voor wie zich op sociale media gaat begeven, wat wel belangrijk is, maar geen basic). Wie denkt dat je heel veel moet weten: kennis is royaal (vaak zelfs gratis) beschikbaar. Het internet staat vol best practices, tips en trucs. Het gaat vooral om de juiste instelling.

Quick wins

Voor 80% van de organisaties zijn deze vijf basics even zovele quick wins. Het schrijven van behoorlijke teksten – voor de website en testimonials – kost niet veel tijd of is tegen overzichtelijke kosten (eenmalig) uit te besteden. Vacatureteksten schrijven kun je leren. Een foto is zo gemaakt en het maken van filmpjes is tegenwoordig niet meer alleen weggelegd voor de Steven Spielbergs onder ons. Bij veel zelf doen – wat nog enorm leuk is ook – hoeft het je bepaald de kop niet te kosten (het idee dat campagnes duur zijn kan al een hele tijd bij het grofvuil). Voor het recruitmentproces geldt: het is niet méér werk – je moet die kandidaten op zeker moment toch iets laten weten, per slot – het is vooral werk op andere momenten en kost hooguit discipline.

Deze vijf simpele, fundamentele ingrepen kunnen bij recruitment en employer branding een wereld van verschil maken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij een email bij nieuwe reacties.