Drie manieren om aan het werk te blijven

Als je aantoonbaar over één van de volgende eigenschappen beschikt, zit je nooit zonder werk:

  • Verkoopvaardigheid
  • Toegevoegde waarde
  • Initiërend vermogen

Verkoopvaardigheid spreekt voor zich. Als je genoeg omzet om je eigen kosten te dekken en vervolgens nog een beetje meer, dan is er altijd wel iemand die je wil inhuren.

Toegevoegde waarde is iets anders dan bureaucratische regels of oppervlakkige Powerpointverhaaltjestoegevoegde waarde betekent: meer genereren dan je kost. Als door jou een lopende band twee keer zo snel gaat, de verkoopafdeling verkoopt meer of kantoorartikelen kosten minder, dan heb je werkelijk waarde toegevoegd. Die norse receptioniste bij de dokter – die houdt alleen een stoel warm.

De derde vaardigheid is de lastigste, maar uiteindelijk de meest waardevolle. Als jij degene bent die zinnige acties in gang kan zetten, als jij degene bent die zorgt dat er iets nieuws, productiefs of transformatiefs gebeurt… Reken maar dat slimme organisaties je dan op waarde schatten!

Van: Seth Godin

Normandië

Afgelopen herfstvakantie was ik een weekje met de jongste in Normandië, D-Day kijken.

100_2447

Het is verbazingwekkend hoe ze iets dat al zo lang geleden is, zo levend weten te houden en het zo serieus nemen (hoewel de inkomsten uit de toeristenindustrie daar vast wel mee te maken hebben). Ieder dorpje waar ooit een verroeste helm is opgedregd, heeft een eigen museum. In Leiden vieren we nog elk jaar dat we in –  ik meen – 1574 van de Spanjaarden bevrijd werden, maar eigenlijk is dat niet meer dan een excuus om de één na grootste kermis van Nederland op te tuigen.

Hoe dan ook, een weekje alleen op stap met de jongste was een gouden ervaring.

Gastcollege

Op 8 december mag ik een gastcollege geven aan de Hogeschool van Amsterdam. Onderwerp: arbeidsmarktcampagnes en de rol van HRM. Sluit mooi aan bij de vraag of arbeidsmarktcommunicatie nu eigendom is van HRM, communicatie, marketing of nog iemand anders. Het is zo’n discussie die a. al tijden gevoerd wordt en b. zinloos is. Want zelf denk ik dat arbeidsmarktcommunicatie vooral uitgevoerd moet worden door degenen die er verstand van hebben.

Neemt niet weg dat HRM, in de strijd om ‘strategisch business partner’ te worden, er verstand van zou moeten hebben. Dus krijgen deze eerstejaars het van mij voor hun kiezen.

De eerste wijze woorden

De Boeddha zegt: “Alles wat we zijn, is het resultaat van wat we dachten”.

Maar is het ook de bedoeling dat we alles wat we denken opschrijven? En meer nog, dat we daar een manier voor kiezen die door iedereen gelezen kan worden? Nu maak ik me overigens weinig zorgen. Dit bericht zal door maar weinig mensen gelezen worden.

Nog één andere: “Het is voor ons belangrijk om goede gedachten te hebben, want wij worden wat wij denken”.

Eigenzinnige meningen over arbeidsmarktcommunicatie